sdílet

Jáhly a pohanka – zdraví na talíři

Pohanka a jáhly jsou plodiny, které byly velmi oblíbené u našich předků, konzumovali je velmi často, prakticky denně je měli na talíři, ať už jako přílohu nebo v podobě kaše. Dnes se však už tyto plodiny na talíři objevují jen zřídka a ne u každého. Je to však škoda, protože tyto plodiny přináší vašemu zdraví opravdu velké přednosti. Co například?

Když máme na talíři jáhly

Jde o žlutá vyloupaná semínka prosa, jde o jednu z nejstarších zemědělských produktů. Předtím, než se objevily v Evropě brambory, byly jáhly běžnou součástí stravy všech lidí. V jáhlech mají hlavní podíl sacharidy, bílkoviny, tuky, ve kterých převažují nenasycené mastné kyseliny. Neobsahují lepek, tudíž jsou vhodné i pro celiaky. Dále jsou bohaté na hořčík, železo, fosfor, mangan, vitamín B1 a B2.

Jáhly pomáhají proti chudokrevnosti, umí pomáhat v prevenci a léčbě depresí a únavy. Jsou lehce stravitelné, vhodné pro všechny, kteří mají žaludeční problémy. Umí pomoci při léčbě sleziny, slinivky břišní. Jde o skvělou potravinu pro ty, kteří trpí cukrovkou.

Když máme na talíři pohanku

Pochází z Číny, podobně jako jáhly i pohanka byla před bramborami oblíbenou součástí jídelníčku. Později pohanku vytlačily jiné plodiny. Loupaná pohanka je tvořená ze sacharidů, vysoce hodnotných bílkovin, tuků, ve kterých najdeme mastné kyseliny, vlákninu a minerální látky, zbytek tvoří voda.

Pohanka má řadu příznivých účinků na lidské tělo, pomáhá léčit křehkost krevních kapilár, zvyšuje pružnost cév. Naopak umí snižovat LDL cholesterol. Pohanka je skvělým zdrojem flavonoidu rutinu, což je velmi významný antioxidant. Pohanka dále obsahuje draslík, fosfor, vápník, železo, měď, mangan, zinek a selen. Je také nabitá vitamíny skupiny B.

Podobně jako jáhly ani pohanka neobsahuje lepek, tudíž jde o skvělou potravinu pro všechny, kteří trpí alergií na lepek.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Magazín Zdravého koše
Close Cookmode